Jak często wymieniamy części w dostawczakach

Jak często wymieniamy części w dostawczakach

Firma VanKing postanowiła sprawdzić, jak często w autach dostawczych wymieniane są części poszczególnych kategorii.

Podstawą analizy są wyniki sprzedaży wszystkich części do aut dostawczych w VanKingu w ciągu pierwszych 8 miesięcy 2023 roku. VanKing to jedyna w Polsce hurtownia motoryzacyjna wyspecjalizowana w częściach do samochodów dostawczych. W kartotekach produktów VanKing widnieje ponad 1,2 mln pozycji. Rokrocznie zakupów w VanKingu dokonuje ponad 20 tys. przedsiębiorców.

Części z VanKinga trafiają do co najmniej 100 tys. samochodów, w połowie na eksport. W świetle tych liczb analiza rotacji części samochodowych w VanKingu umożliwia wyciąganie wniosków w zakresie niniejszego raportu. Dzięki tym danym właściciele firm motoryzacyjnych mogą lepiej zrozumieć, jak optymalizować swoją ofertę do busów by zwiększyć marżę oraz obroty na tym intratnym, szybko rosnącym rynku. Z kolei właściciele flot są w stanie lepiej przyjrzeć się kosztom eksploatacji swoich samochodów.

VanKing samostanowił sprawdzić, jak często w autach dostawczych wymieniane są części poszczególnych kategorii. Profil użytkowania samochodu dostawczego jest znacząco różny, niż aut osobowych. Firma przyjrzała się, jak wpływa to na potrzeby właścicieli aut i mechaników w zakresie części samochodowych.

Drugie ważne pytanie brzmi: które elementy wybieramy z oryginałów, a które z zamienników i czy marka części robi tu różnicę. Aby odpowiedzieć na te pytania VanKing przygotował zestawienie procentowych udziałów poszczególnych grup towarowych w ogóle części sprzedanych do dużych aut dostawczych, w podziale na oryginały i zamienniki, a następnie przeprowadził porównanie tych zestawień.

Co dziesiąta wymieniana część to plastikowy element nadwozia

Z raportu wynika, że co dziesiąta wymieniana część w dużych dostawczakach to plastikowy element nadwozia. Najczęściej wymieniamy lusterka i listwy boczne – to ok. 3% wszystkich części samochodowych wymienianych w dostawczakach. Prawdopodobnie jednak listwy boczne są uszkadzane znacznie częściej niż lusterka, ale ich natychmiastowa wymiana nie jest koniecznie potrzebna.

Tak liczne wymiany elementów karoseryjnych są tym, co najmocniej odróżnia rynek części do aut dostawczych od rynku części do osobówek. W samochodach osobowych bowiem wymiany tych elementów należą do rzadkości i zdarzają się praktycznie wyłącznie po kolizjach.

Elementy układów hamulcowych

Elementy układów hamulcowych są wymieniane niemal równie często co części karoseryjne. Samochody użytkowe wożące towar na dłuższych trasach potrzebują nowych klocków nawet co kilka, kilkanaście tygodni. Zwraca jednak uwagę duże zapotrzebowanie na zaciski hamulcowe i zestawy naprawcze do zacisków oraz szczęk hamulcowych. To co trzydziesty, czterdziesty zakup części do auta dostawczego. Szczególnie duże jest zainteresowanie naprawami zacisków w Iveco Daily – to aż 4% zakupów do tego auta.

Zawieszenie, resorowanie i amortyzacja

Podobnie często w autach dostawczych wymienia się łącznie części z grup zawieszenia, resorowania i amortyzacji oraz odnośne elementy metalowo-gumowe. Łącznie jest to 8,15% wszystkich części do dostawczaków, trafiających do nabywców. Tu akurat użytkownicy busów mają podobne potrzeby jak właściciele osobówek. Elementy zawieszenia nieznacznie przeważają nad układem amortyzacji (odpowiednio 4,2% i 3,2%). Warto też zwrócić uwagę, że trzecia podgrupa grupa – łączniki, odbojniki itp. elementy wcale nie jest dużo mniej liczna.

Elementy układu chłodzenia

Elementy układu chłodzenia to ok. 6,5% wszystkich części wymienianych w autach dostawczych. Ma to związek z faktem dużo bardziej intensywnej i długotrwałej, niż w przypadku aut osobowych, eksploatacji silnika. Wskutek ciągłego nagrzewania i wibrowania przewodów ulegają one regularnemu pękaniu.

Podobne czynniki działają na układy EGR, a nawet same chłodnice. Silnik busa pracuje codziennie kilka, kilkanaście godzin non-stop. W takich warunkach wycierają się łożyska i sprzęgła elementów wirujących układu chłodzenia. Bardzo istotne na rynku części do busów są też pompy płynu chłodzącego – na sto części wymienianych w busie przypada jedna pompa wody.

Wydechy i sprzęgła, wycieraczki

Zestawienia najczęściej kupowanych części do aut osobowych zawierają też wydechy i sprzęgła oraz oczywiście wycieraczki. Tymczasem elementy układu wydechowego to zaledwie 1,7% części sprzedawanych do busów. Ma to związek zarówno z konstrukcją pojazdów (wyżej umieszczony wydech w dużym aucie to wolniejsza korozja i mniej kontaktów z podłożem), jak i faktem, że właściciele busów mają szereg pilniejszych potrzeb – od zacisku hamulcowego po klamkę drzwi i w ogólnej sumie części do tej grupy aut układy wydechowe stanowią bardzo niewielki udział.

Sprzęgło, bądź jego elementy i osprzęt to co pięćdziesiąty zakup części do dostawczaka. Pióra wycieraczek też znajdują się na końcu listy zakupów części do busa, zupełnie inaczej niż w przypadku aut osobowych. Nie oznacza to, że kierowcy busów nie dbają o widoczność przez szybę. Po prostu częściej są zmuszeni wymieniać inne części.

Oryginał czy zamiennik?

Oryginały to 20% części kupowanych do busów. Chęć zapłacenia drożej za część oryginalną waha się w zależności od grupy produktowej. W przypadku niewielkich grup kupujący są niekiedy skazani na oryginały, ponieważ brak w danym asortymencie zamienników. Tak jest w przypadku układów pneumatycznych, gdzie oprócz kompresorów polskiej marki Fast bardzo niewiele jest produktów na aftermarket.

VanKing

Są jednak liczne grupy części z dostępnymi zamiennikami, w przypadku których kupujący zdecydowanie preferują oryginały. Tak jest w przypadku części silnika i szeroko pojętego osprzętu silnika – od rozrządu po instalacje paliwowe. W przypadku tych grup ponad połowa kupowanych części to oryginały. Nieco słabsza preferencja dla oryginałów występuje w przypadku części do skrzyń biegów i niektórych innych elementów układu przeniesienia napędu.

W pewnym stopniu ma na to wpływ podaż zamienników. Ich producenci często nie wprowadzają na rynek „niszowych tematów”, czyli części rzadko wymienianych. W takich przypadkach klienci sięgają po oryginał lub specjalistyczną markę części do busów. Szczególnie chętnie właściciele busów i mechanicy sięgają po zamienniki w przypadku często wymienianych elementów: hamulców, amortyzatorów i zawieszenia, klamek, rygli itp. oraz elementów karoserii i lamp. Wszystkie te grupy ulegają w autach dostawczych regularnie szybkiemu zużyciu lub uszkodzeniom. Dlatego właściciele nie przewidując długiego użytkowania części wybierają opcję ekonomiczną.

Jakość i wygląd dobrych zamienników w ogóle nie różni ich od części oryginalnych. Jednak również wiele rzadszych napraw wykorzystuje zamienniki. Są one z powodzeniem montowane w 9 na 10 napraw układu kierowniczego, smarowania, wydechu, czy wyposażenia wnętrza.

Pełny raport dostępny jest TUTAJ

Źródło: VanKing

belka Wiadomości Google

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).